Proponujemy państwu podróż w czasie. Zapraszamy do Chodaczowa - w powiecie przeworskim, gdzie ponad 100 lat temu, tuż przy torach i moście na Wisłoku, wybudowano strażnicę kolejową.

Przypomina romantyczny zameczek, ale to budowla militarna. Stacjonowali tam żołnierze, których zadaniem była obrona mostu przed nagłym atakiem nieprzyjaciela.

Most na Wisłoku miał ogromne znaczenie strategiczne, ponieważ linia kolejowa z Przewoska do Rozwadowa została zbudowana, aby usprawnić transport wojska do pobliskiej granicy z Rosją.

Historyczna strażnica dostała drugie życie. Budynek, zrekonstruowano uwzględniając najdrobniejsze architektoniczne szczegóły i wygląda niemal identycznie jak na początku XX wieku. Budynek w Chodaczowie mogą Państwo obejrzeć razem z nami w niedzielę po godz. 16:05.

Zapraszają Agnieszka Lipska i Adam Gałczyński.

Oceń ten artykuł
(11 głosów)

3 komentarzy

  • Observator 29 Lip, 2019

    Dobrze, że straszące przez lata ruiny strażnicy kolejowej przy moście na Wisłoku na odcinku PKP Grodzisko Dolne- Tryńcza odzyskały swój blask. Teraz istotne jest właściwe przeznaczenie i funkcjonowanie obiektu.

  • Adam Sapeta 23 Lip, 2019

    Dla osób zainteresowanych historia ufortyfikowanej strażnicy kolejowej podaję dodatkowe objaśnienie do jednego ze zdjęć zamieszczonych w serwisie fotograficznym. Zdjęcie to przedstawia nakładkę ISOK mapy lotniczej portalu Geoportal przedstawiającej ukształtowanie terenu wokół strażnicy z widocznymi fortyfikacjami polowymi przyczółka mostowego w Chodaczowie. Zdjęcie to było załącznikiem do opinii w sprawie zakresu ochrony konserwatorskiej zespołu strażnicy kolejowej mojego autorstwa. Niestety obecnie, po wybudowaniu nowego mostu kolejowego, część śladów tych fortyfikacji zostało zatartych. 1. Czteroprzęsłowy, kratownicowy most kolejowy. 2. Strażnica kolejowa 3. Nasyp z kamiennym murem pomiędzy strażnicą a pn.-zach. przyczółkiem mostu. 4. Szaniec kleszczowy. 5. Pochylnie szańca kleszczowego (część zachowana). 5. Pochylnie szańca kleszczowego (część obecnie ukryta pod nowym nasypem kolejowym). 6. Linia obronna wzdłuż starego nasypu kolejowego. 7. Wał ziemny pd. ramienia szańca kleszczowego. 8. Pd.-zach. prosty odcinek linii obronnej w postaci wału ziemnego z fosą. 9. Pd.-wsch. odcinek okopu z kleszczowym załamaniem w pd. narożniku. 10. Wsch., zdwojony, łukowy odcinek okopu. 11. Stanowisko karabinu maszynowego (lub lej po pocisku) w narożniku pn.-wsch. 12. Pn. prosty odcinek okopu. 13. Okop łącznikowy. 14. Leje po pociskach. 15. Stanowisko ogniowe czterodziałowej baterii artylerii, złożone z prostokątnych okopów. 16. Droga dojazdowa do baterii.

  • Adam Sapeta 22 Lip, 2019

    Dziękując za zaproszenie do audycji, pragnę pogratulować jej twórcom - Redaktorom Agnieszce Lipskiej i Adamowi Głaczyńskiemu oraz Redakcji Radia Rzeszów za pomysł realizacji cyklu audycji promującej pozytywne przykłady zagospodarowania zagrożonych zniszczeniem cennych obiektów zabytkowych. Przy okazji bardzo przepraszam za lapsus jaki przydarzył się w mojej wypowiedzi. Kiedy mówiłem o strategicznym tunelu na linii kolejki wąskotorowej, chodziło oczywiście nie o kolejkę łupkowską, a o kolejkę wąskotorową Przeworsk - Dynów. Przez tunel w Łupkowie także przechodziła strategiczna dla monarchii austro-węgierskiej linia kolejowa - Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna. Jej głównym zadaniem militarnym, była potrzeba sprawnego zaopatrywania Twierdzy Przemyśl stosunkowo bezpieczną linią kolejową, odległą od granicy z Rosją. Wtedy ta dwutorowa linia kolejowa spełniła swoją rolę doskonale. A tunel w Łupkowie (w odróżnieniu do tunelu w Szklarach) został w czasie obu wojen aż trzykrotnie wysadzony w powietrze. W 1915 r. wycofująca się z linii Karpat armia rosyjska wysadziła go w powietrze po raz pierwszy. We wrześniu 1939 r. wysadziło go w powietrze Wojsko Polskie, by zablokować przejazd z terenu Słowacji wojsk niemieckich i słowackich atakujących Polskę od południa. Niemcy tunel szybko naprawili, ale wysadzili go po raz trzeci w jesieni 1944 r. Po tym wysadzeniu tunel był długo odbudowywany i dopiero w latach 90-tych XX w. uruchomiono trasę kolejową przez Przełęcz Dukielską.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.
Zapoznaj się z Zasadami publikowania komentarzy na stronie radio.rzeszow.pl

Potrzebujesz pomocy? kliknij tutaj