Zasoby ludzkie - HR, od ang. human resources, to pojęcie mające dwojakie znaczenie. Pierwsze wywodzi się z nauk społecznych i oznacza siłę roboczą jako jeden z trzech środków produkcji. Drugie, bardziej powszechne, odnosi się do indywidualnych pracowników oraz działu organizacji, który zajmuje się rekrutacją, szkoleniem, motywowaniem oraz zwalnianiem pracowników, czyli polityką personalną.
Działy HR, oprócz działań administracyjnych, czyli: kompleksowej obsługi kadrowo-płacowej pracowników w zakresie umów o pracę, prowadzenia dokumentacji personalnej oraz rozliczania urlopów, zwolnień lekarskich, zasiłków, jak również sporządzania dokumentacji związanej z przebiegiem zatrudnienia, naliczania wynagrodzeń, podejmują się realizacji innych obowiązków: w Polsce zgłoszeń do ZUS, urzędu skarbowego, GUS, PFRON-u coraz częściej stają się aktywnym partnerem zarządów oraz kadry zarządzającej. Tym samym wpływają na strategię przedsiębiorstwa, zwłaszcza tam, gdzie zasoby ludzkie decydują o przewadze konkurencyjnej. W czasie koronawirusa specjaliści HR przygotowują się do zmian.