AOS - H2 - motoszybowiec z napędem wodorowym
Fot P.Wygonik

Motoszybowiec zasilany ogniwem wodorowym AOS H2 powstał na Politechnice Rzeszowskiej. Pomysł naukowców tej uczelni zrealizowano we współpracy z Politechniką Warszawską, krakowską AGH i Zakładem Szybowcowym w Jeżowie - projekt trwał 5 lat.  Maszyna przeszła próby techniczne na pasie startowym - ale, choć jest do tego gotowa,  nie może na razie unieść się w powietrze. M.in dlatego że nie ma jeszcze przepisów powalających na loty samolotów z takim paliwem.  Rzeszowski motoszybowiec zabiera 30 litrów wodoru. 

Maszyna ma podwójne zasilanie elektryczne - oprócz wytwarzającego prąd ogniwa wodorowego o mocy 10 KW, także akumulator. Służy on do uruchamiania ogniwa i  podtrzymania pracy urządzeń pokładowych  oraz wspiera jego pracę przy dużym obciążeniu , np podczas startu (do którego potrzeba ok 30 KW). Wg wyliczeń ten zestaw pozwoli na mniej więcej 25 min używania napędu w powietrzu. To  wystarczy do startu i wspomagania motoszybowca w locie.  Ekologicznym bo "spalinami" w ogniwie jest woda.

 To wielki krok w ultranowoczesnej elektromobilności - mówi pomysłodawca maszyny dr Piotr Wygonik z PRz  Poza silnikiem wszystkie podzespoły powstały w Polsce. Wymagania lotnictwa spowodowały, że są dużo mniejsze i 2-krotnie lżejsze niż podobne konstrukcje. 

Nazwa motoszybowca nawiązuje do rodzaju wykorzystanego źródła energii. Hto cząsteczka wodoru , przerzedzające ją litery AOS oznaczają Akademicki Ośrodek Szybowcowy. 

W Europie jest tylko jeden tego typu eksperymentalny statek powietrzny - powstał 2 lata temu w Niemczech. 

Politechnika Rzeszowska od lat zajmuje się badaniem elektrycznych napędów w lotnictwie. Wcześniej skonstruowała motoszybowiec zasilany z akumulatorów AOS-71 

Oceń ten artykuł
(13 głosów)

Artykuły powiązane

  • 02 Lut, 2021
    Przenośne KTG od Pro-Familii
    Przenośne KTG od Pro-Familii
    50 przenośnych aparatów KTG przekaże Szpital Specjalistyczny PRO-Familia w Rzeszowie ciężarnym pacjentkom w ramach pilotażu systemu opieki stworzonego przez firmę...
  • 02 Lut, 2021
    Podpisano umowę na dokończenie odmulania zalewu
    Podpisano umowę na dokończenie odmulania zalewu
    Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” wybrały wykonawcę, który dokończy odmulanie rzeszowskiego zalewu na Wisłoku. Umowę podpisano z firmą Transpol Lider...
  • 31 Sty, 2021
    Szałamaje i mażoretki przed jubileuszem
    Szałamaje i mażoretki przed jubileuszem
    To była pierwsza zespołowa próba po około rocznej przerwie. Rzeszowskie Szałamaje i Mażoretki rozpoczęły przygotowania do Koncertu Galowego.  Orkiestra dęta...

12 komentarzy

  • Lotnik 13 Lut, 2020

    Jak to ciężko jest wspomnieć o innych pracujących w projekcie! NIE ŁADNIE...

  • Niezłomny 13 Lut, 2020

    Niestety, prawda jest trochę inna. Politechnika Rzeszowska nigdy nie skonstruowała motoszybowca AOS-71. Projekt motoszybowca powstał na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej !!! Głównym konstruktorem AOS-71 był mgr.inż. Wojciech Frączek z Wydziału MEiL PW ...

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.
Zapoznaj się z Zasadami publikowania komentarzy na stronie radio.rzeszow.pl

Potrzebujesz pomocy? kliknij tutaj