Nie chcą rozbiórki kolejowej kładki. Zbierają podpisy
fot. Anna Kutrzeba

Pasjonaci kolei zbierają popisy pod petycją w sprawie zachowania ponad stuletniej kładki dla pieszych na stacji kolejowej w Rzeszowie. Polskie Linie Kolejowe chcą ją zlikwidować lub przenieść w związku z planami modernizacji dworca i stacji.

Obrońcy kładki podkreślają, że jest ona unikatowym, nitowanym dziełem sztuki technicznej jakich niewiele w Polsce i jednym z symboli miasta. Uważają, że kładkę można podnieść i nie będzie ona kolidować z planowaną rozbudową stacji i sieciami trakcyjnymi.

Miłośnicy kolei dodają, że wyjątkowo cenne i warte zachowania są też nieużywane już obiekty pobliskiej parowozowni.

Funkcje kładki ma przejąć tunel pod torami od Placu Dworcowego do ulicy Kochanowskiego. Obecnie można nim przejść tylko na perony. Docelowo tunel ma łączyć się z podziemnym parkingiem,które chce w tym rejonie wybudować miasto.

Polskie Linie Kolejowe proponują przeniesienie kładki, ale miasto nie jest zainteresowane przejęciem tego obiektu. Petycje w obronie kładki podpisało już ponad 300 osób.

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Artykuły powiązane

  • 02 Lut, 2021
    Przenośne KTG od Pro-Familii
    Przenośne KTG od Pro-Familii
    50 przenośnych aparatów KTG przekaże Szpital Specjalistyczny PRO-Familia w Rzeszowie ciężarnym pacjentkom w ramach pilotażu systemu opieki stworzonego przez firmę...
  • 02 Lut, 2021
    Podpisano umowę na dokończenie odmulania zalewu
    Podpisano umowę na dokończenie odmulania zalewu
    Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” wybrały wykonawcę, który dokończy odmulanie rzeszowskiego zalewu na Wisłoku. Umowę podpisano z firmą Transpol Lider...
  • 31 Sty, 2021
    Szałamaje i mażoretki przed jubileuszem
    Szałamaje i mażoretki przed jubileuszem
    To była pierwsza zespołowa próba po około rocznej przerwie. Rzeszowskie Szałamaje i Mażoretki rozpoczęły przygotowania do Koncertu Galowego.  Orkiestra dęta...

3 komentarzy

  • pf 26 Cze, 2017

    Kładka to nie tylko fragment dziedzictwa kolejowego, to również część urbanistyki miejskiej, ważny zabytek sztuki budowlanej. Ocena wartości zabytkowych tego obiektu powinna należeć do specjalistów z tej dziedziny i wyprzedzać podejmowanie jakichkolwiek decyzji na jego temat. Nie potrafię pojąć, dlaczego prawo do takich decyzji miałoby przysługiwać ludziom o zupełnie odmiennym przygotowaniu zawodowym i co za tym idzie horyzontach. Przecież to oczywiste - najpierw rozpoznanie, później decydowanie.

  • adamsapeta 23 Cze, 2017

    Jeszcze jedna uwaga do artykułu. Ochronę zabytkowej kładki popierają nie tylko "miłośnicy kolei". Za jej ochroną wypowiedziały się już niektóre instytucje i stowarzyszenia: Narodowy Instytut dziedzictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich, Okręgowa Izba Architektów RP w Rzeszowie, Sekcja Historii Regionalnej SKNH Uniwersytetu Warszawskiego, portal Straty kultury polskiej w czasach III RP, portal Rynek Kolejowy, część radnych Rady Miasta Rzeszowa. Link do petycji, który zamieściłem w poprzednim komentarzu, został z niego usunięty. Dlatego proszę osoby zainteresowane przyłączeniem się do niej o skorzystanie z mojej strony na Facebooku. Adam Sapeta

  • adamsapeta 23 Cze, 2017

    Niestety moja wypowiedź zarejestrowana podczas audycji została bardzo skrócona. Muszę w niniejszym komentarzu ją uzupełnić. Kładka jest niestety już unikalnym obiektem w skali naszego kraju. Ma zachowaną oryginalną, kratownicową, nitowaną konstrukcję oraz bardzo ciekawą historię - przetrwała obie wojny światowe i w latach 50-tych XX w. została złożona z dwu pierwotnie istniejących w obrębie stacji kładek. Nadal doskonale pełni swoją funkcję łącznika dzielnic po obu stronach dworca kolejowego. Przerażający jest brak świadomości o wartości historycznego dziedzictwa kolejowego. Ochrona tego dziedzictwa nie musi stać w sprzeczności z niezbędną modernizacją kolei. Zabytkowa, 120 letnia kładka w Rzeszowie, która niedawno remontowana znajduje się w bardzo dobrym tanie technicznym, może zostać zmodernizowana poprzez doprojektowanie wind i wymianę obecnej drewnianej nawierzchni. Można taż podwyższyć podpory, by zachować niezbędną skrajnię po planowanym podwyższeniu torowiska. Będzie to i tak znacznie tańsze, niż drążenie tunelu. Wiele osób nie lubi przemieszczać się przejściami podziemnymi, szczególnie tak długimi, jak to planowane w Rzeszowie. Łatwo jest uprawiać politykę "spalonej ziemi", bez szacunku do osiągnięć technicznych poprzednich pokoleń. Na całym świecie - szczególnie w państwach na których tak usilnie chcemy się wzorować - dba się kolejowe dziedzictwo. Buduje się na nim renomę firm i samorządów. Trzeba uszanować także odczucia wielkiej rzeszy sympatyków kolei, którzy przecież nie tylko zabiegają o zachowanie zabytkowych budynków, budowli i historycznego taboru. Są także znaczącymi klientami spółek kolejowych, reklamującymi ten środek transportu w warunkach olbrzymiej konkurencji. Polskie spółki kolejowe odcinają się od swojej historii, bagatelizując prostą zasadę wyznawaną w wszystkich firmach, które szczycą się swoją historią, która staje się czynnikiem budującym ich prestiż. Dla wszystkich, którym zależy na ochronie wartości dziedzictwa kolejowego zamieszczam link do petycji:
    * komentarz zawiera niedozwoloną treść

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.
Zapoznaj się z Zasadami publikowania komentarzy na stronie radio.rzeszow.pl

Potrzebujesz pomocy? kliknij tutaj