Komisja Europejska zatwierdziła pierwszy duży projekt w Polsce Wschodniej. Dotyczy on modernizacji linii kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów, oraz ich elektryfikacji. Jest to ponad 105 kilometrowy fragment tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej, łączącej ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.
Dzięki poprawie parametrów technicznych torów wzrośnie prędkość pociągów, a tym samym skróci się czas przejazdu. Podniesiony zostanie komfort podróży, a dla osób z ograniczaną mobilnością wprowadzone zostaną usprawnienia.
Z kolei elektryfikacja otworzy możliwość przewozu koleją ładunków masowych np. transport węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec. Rozwiązania przewidziane w projekcie zapewnią także wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.
Całkowita wartość inwestycji to blisko 569 mln zł, w tym 393 mln zł to dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia zaplanowano na 2020 r. Modernizowany odcinek należy w części do kolejowej sieci TEN-T.
Magistrala Wschodnia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej.
Przebieg: Olsztyn - Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk - Białystok - Czeremcha - Siedlce - Łuków - Dęblin - Lublin - Kraśnik - Tarnobrzeg - Kolbuszowa - Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg - Ostrowiec Świętokrzyski - Skarżysko - Kielce.
Ważnym rezultatem inwestycji kolejowych w Polsce Wschodniej będą bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe, co spowoduje odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Łączna wartość wszystkich projektów na Wschodniej Magistrali Kolejowej przekroczy 6,5 mld zł.