Wszechobecna komercjalizacja psuje idee Świąt Bożego Narodzenia - uważa ekonomistka dr Władysława Jastrzębska z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jej zdaniem sacrum, z którego się wywodzą święta, zaczyna zmieniać się w zakupowe profanum.
Reklamy i techniki marketingowe wyolbrzymiają nasze potrzeby konsumenckie. To niestety sprzyja zakupom nieprzemyślanych prezentów. Ryzyku zakupowemu bardziej ulegają mężczyźni, sprzyja temu m.in. innymi robienie zakupów pod presją czasu.
Zdaniem naszego gościa wszechobecna komercjalizacja zatraciła idee tych Świąt, sacrum z którego się wywodzą zaczyna zmieniać się w zakupowe profanum.
Polacy wydaja na świąteczne sprawunki coraz więcej pieniędzy. W 2016 roku Święta Bożego Narodzenia kosztowały nas 75 mld zł, było to o 3,5% więcej niż rok wcześniej.
Ponad 40% Polaków wyda na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia od 250 do 500 zł, powyżej 1000 zł wyda 7% ale 8%t wyda mniej niż 200 zł.